söndag 29 april 2012

En plötslig längtan

Jag har drabbats av ett lika intensivt som överraskande anfall av Åländskt geografi intresse. Jag erkänner att jag smygvurmat för detta en längre tid och att jag studerar min åländska karta dagligen men denna vackra söndag har det exploderat.

Så här är det. Min kompis Haddnäs-Rickard hade en gammelfarmor som blev över hundra år gammal. Hon berättade att när hon var liten var Lemströms kanal bara ett dike. Så långt inga problem.
MEN! De två möjliga skeénderna i detta är:
1) Det jag trodde. Att kanalen var byggd, förfallen och sen dess upprustad
2) Vilket några andra tror. Ännu inte grävd.

Det som talar emot teori 2 är att kanalen är byggd runt 1882 och detta skulle som jag minns det göra Haddnäs-Rickards gammelfarmor 125 år gammal si sådär och det låter inte helt sannolikt.

Det som talar emot teori 1 är att kanalen stenlades redan när den byggdes och således inte borde förfallit.

Det finns ju en teori 3 också förstås och den går ut på att Wikipedia har fel men hur troligt känns det?

Nåväl. Medan jag funderar över det här halkar jag in på Wikipedias underbara sidospår och hamnar i en gränslös längtan till Signilskär, blir sugen på en promenad till en närliggande stenåker, vill bedriva ekologiskt jordbruk i Sottungas skärgård osv osv osv.

1 kommentar:

  1. Det här låter ju misstänkt likt min plötsliga lust att flytta ensam till en gammal stuga i Norrland.

    SvaraRadera