lördag 14 maj 2011

Till Hammarland

Bästa Hammarlänningar. Jag har städat era återvinningsstationer. Jag är besviken på er.

Visst jag förstår att ni har det svårt, ni ligger ju trots allt som mellanbarnet inklämt mellan framtidskommunen Jomala och Eckerö med sina fina förbindelser till västvärlden. Dessutom har ni en soptipp som gräns.

Visst jag kan förstå att ni är frustrerade och att denna frustration kan ta uttryck i att ni kastar sopor omkring er, krossar glasflaskor och skräpar ner i era återvinningsstationer, vi får nog alla lusten att göra det ibland. Men det är styrkan att stå emot dessa lustar som skiljer människan från Hammarlänningar! Ni måste kunna stå emot!

Men jag förlåter er, nästan allihopa. Jag förlåter dej som kastat dina hushållssopor i i Frebbenby, dej som dumpat din gamla madrass i plaståtervinningen, du som lämnat målarburkar och tomma oljedunkar, du som krossat allt glas i Kattby jag förlåter dej för den här gången, men gör inte om det! Du som kastat metallskrot och en överbliven lampa jag låter det passera denna gång. Men du din jäkel som samlat ihop din begagnade kattsand i en påse, dumpat denna i Kattby återvinningsstation där den sedan gått sönder (före eller efter dumpningen) så att jag måste skrapa ihop sand och kattspillning, DEJ har jag ett ont öga till! Anmäl dej genast till åpabs expedition för en rejäl uppläxning!

Ni andra, ni kan gå, FÖR DEN HÄR GÅNGEN!

Bakom Birgit skymtas Hammarland

1 kommentar: